Statusen & Blåljus utanför Liseberg

Statusen är oviktig, vilken status tror du jag menar, nej inte den statusen du tänker på utan de andra statusen som finns på msn.. är jag inte vid datorn eller upptagen .. de är nästan samma sak.. statusen kan även innebära hur effektivt nåt är ..exempel.. den där statusen är tvärbra.. asså typ den spårvagnen fungerar grymt bra.. just de i förra veckan när jag va konduktör fick jag va trafikvakt å sånt när vår gamla m5 pajjade så de blev lång kö... 3 spårvagnar å lite bussar.. sen för att vi måste a oss till vagnhallen för att köra ut en ny vagn så fick vi åka GS - bilen sjukt kul.. å fort gick de blåljus , on!? YAY... nästan som polisbil.. haha

Så "hot" är Dagges frivilliga yrke!

Nu är jag äntligen konduktör på Spårvägen... fast mera exakt ringlinjen.. officiellt nu asså jag är fullt utbildad inom de området där otroligt mkt gäller säkerheten. Konduktör är ett annat ord för biljettsäljare & biljettkontrollant, de jag kör med på RL är helt frivilligt och jag trivs med yrket även om de kan va stressigt.
Vem åker de gamla spårvagnarna?  Mest är de Turister och barnfamiljer som ska till liseberg-Centalen, i fredags fick jag många frågor av många ungdomar ..mest tjejer.. va ligger trädgårdsföreningen och vilken hållplats e närmast.. de va ju inte svårt att lista ut vart de skulle.. Lars Winnerbäck konserten så klart.., å svaren på frågorna blir Trädgårdföreningen ligger nära Ullevi/ kungsporten och Centralstationen är närmast om man går över viktorabron.

60 talet var konduktörerna helt bort sen kom vi på ringlinjen igång med de igen.. syftet med att jag blev konduktör var att jag gissade att jag skulle trivas med nåt rälsbundet arbete, halvhårt är de men kul man träffar många människor.. lite för många.. speciellt när de kommer tyskar  & fransmän som inte kan nåt annats språk en franska.. HAHA..  sen som sagt vore de inte fel att bli spårvagnsförare.. men tjänar ganska bra på de.
Men nåt med yrket som jag aldrig tänkte på är att de känns som man är populär & kändis i Sverige eller Europa, kameror både digital kameror och videokameror är JAG omringade av! De är ju inget fel på de och jag har inget emot de heller men jag är van både i vagnen och utan för.. är de kameror som förföljer mig å spårvagnen.. ganska kul sen vid varje hållplats....( detta är nåt som iallfall inte jag sliper undan) är att tjejer hejar, å busvislar på mig.. typ "hej snyggig" :S  men det vänjer man sig vi efter andra dagen...  Eftersom jag är då i tjänst kan jag bara säga snällt tillbax hej!
Men nu vet du hur yrket är små stressigt, man känner sig som än kändis & är omringad av kameror..

nom nom nom XD

..snart kommer de stå om vädigt ovanliga saker som har hänt för Dagge under veckan.. väldigt ovanliga och att jag kunde ha så fel asså.. alla får du reda på  på fredag som senast.. Nu ska jag gå å käka middag me.. osv.. nom nom nom XD

Jag älskar verkligen allt nu!

Japp jag älskar verkligen allt nu mitt liv går som på räls.. jag fixade den fruktade Läkarundersökningen och nu kan jag äntligen bli officielt konduktör... hela mitt liv går som på räls.. speielt när man på i Sveriges populäraste stad GÖTEBORG <3    4ever! Jag är född här uppväxt delvis här och ska bo här och ska dö här .. jag har bestämt mig...
Körkortet är på ingång nu me aja de r sega där borta 23 Augusti ska jag till halkbanan.. sen under september blir de garanterat uppkörning å prov... Så fixar jag väl de .sen har jag körkort sen gå jag ut de är " roliga" gymnasiet sen lever jag lyckligt i resten av livet... tror jag.... DE gå som på oljiga räls.. asså ännu bättre.. haha
En ända nackdel Lars Winnerbäck konserten i kväll blir de inget av eftersom jag måste tjänstgöra som konduktör.. på ringlinjens gamla spårvagn. & va guide åt turisterna..

Föraren dog i farten & jag fick nödbromsa vagnen!

Sjukt coolt jag har gjort nåt du aldrig garanterat har gjort dragit i nödbromsen ( de röda handtaget) på en spårvagn, som konduktör ska man veta vad som händer: full mekanisk broms,Skenbroms, sand, strömmen till motorerna bryts det är de som händer sen fick vi göra något mera coolt... vi gjorde ett fejkat strömstop i Chalmerstunneln.. ca 500 meter in inget fick va tänkt inte äns kupebelysningen allt va svart man fick gå ut i den 0 gradiga tunneln och leta sig fram till en liten gul lampa som lyser där man stoppar in en nyckel där man sedan öppnar nöddörren och kan gå ut via en gångtunnel. Där inne va de kallt och skönt.. vägarna va fuktiga och dr droppa grundvatten..  nice.. å skönt ..
RUBRIKENS INNEHÅLL: Sen va de momentet: Olyckan är framme! Vi kör i en 35-40 km i timmen föraren för hjärtstillestånd.. vagnen rullar i 35-40 okontrollerat jag springer snabbt fram innan spåret tar slut... förarn e död.. gör ingen ting... jag drar i nödbromsen sedan drar åt handbromsen sen ett IL samtal via komradion genom att trycka en siffra ( av säkerhetsskäl får jag inte säga vilken siffra de e) TLI är samma som akutjour för Spårvagnarna) De svarar en sekund efter jag meddelar: Ringlinjen vagn 208, omlopp 250 på Åvägen, förararen har kollapsat vi behöver ambulans snabbt och en GS-bil med blåljus! TLI Svarar: Tli här, vi skickar ut en ambulans från Östra och 2 GS- bilar med blåljus de är redan på väg mot dig, klart slut!.. Så fungerar ett IL samtal snabbt och kort....Detta var bara en övning som TLI kände till och inga GS-bilar skickades ut, föraren låtsas dog så jag fick ta över vagnen .. och jag klarade mig utan att använda skebromsen utan med den så kallade kätting-bromsen.. ( Handbromsen, 10-20varv! snabbt) Så hande jag inte bromsat eller agerat hade M23an & MB01 ( långedragsvagnen) spårat ur å ramat nybyggda lägenheter så allt va in-princip på riktigt bara att jag visste att föraren skulle " dö"..  Nåt  mera kul som har hänt..vi har åkte runt lite över allt och kollat in rastplatserna fr förarna ( de blå små husen i vändslingorna), sen har jag dirigerat vagnar liksom back, kör framstanna.. osv.. även vid rangering ( kör inne i vagnhall, bangård) ..
bilden är på mig utklädd i de kläder jag tjänstgör med har e bilden, timmar innan olyckan
Timmarna innan olyckan....

Är de så popis? OK! Mera om FAKTAdel:2

Igår blev de väldigt mkt skrivande som 60 talets och om spårvagnarna och de verka vara intressant 22 visningar under gå dagen.. ok .. ganska lite egentligen men bättre än 0.
Så jag tänkte köra på med mera nu.. idag har jag ytterligare haft en praktik och en teorilektion på RL.
Alla växlar är hyfsat gamla och lite rostiga... de flesta kommer från ett tyska fabrikat och man växlar med hjälp av vagnens " kom-fram-system" magnet, Komfram är de systemet som sköter växlarna och sån under vagnen finsn en svart platta lite extra nedsänkt från platsformen som skickar data till växeln eller signalen då förarn passerat mark detektorn. Sen finns de just nu 2 så kallade fjäderväxlar i GBG som sitter i Gårda precis när man kommer från huvudleden : Mellan Svinglen & Ullevi så kör man in i mitten på Triangel infarten.. första växlaen efter att de börjat svänga med 45grader så kommer en till som är ställs så som man ska köra för att komma till högertrafik när man ska mot vagnhallen. När man ska åt andra hållet så måste man spetta å hålla kvar spettet annars åker växlen tillbax. Sen finns de riktgit dåliga växlar som är livsfarliga att växla, jag själv fick känna på de och jag blev svart nästan. Den så kallade svartväxlen på spår4-5 till gamla Gårdahalen ( RL. lokalerna) den är otroliga trög och inneghåller ofta blött vatten å nör jag fick till den sa de smack sen splash så jag va svart.. .GS-läran skratta å sa: Vänj dig haha.. , själv skratta jag me jag kände mig som en riktigt spårvägare.. efter att ha prövat växla hjälpte vi en övningsvagn M29 från GS att komma in till RTX hallen.
Så efter 20 spettningar va de utlärt å klart... sen va de vagnarna som gällde .. under där visade han motor, kompressorn,  kedjebeomsen ( kättingbromsen) , strömstyrkan  mm. Allt under vagnen sen när man gick upp luktade man gamal spårvagnsmotor vilket jag tyckte lukta gott, sen va de kopplingen av ett Albert koppel de vanliga kopplet med 2 hål ovan ( inte de M25, M28, M29 har de är ett schalbergskoppel) Sen va de dax att drigigera vagnen via förarn men gjorde teckan backa sakta stop rulla fram gå ner i fart bromsa.. Stanna.. sen får man trycke i hopp kopplet i mitten sen in med 2gjutjärnssprintar sen va de kablarna , i men alla 3 kablar, en kabel va för skenbromsen andra vad för belysning och värme den 3dje va för vanliga bromsarna och 24-volts spänningen så radio, lampor mm fungerar. Sen när de va ihop kopplat åkte M5an med släpvagn 206 iväg mot stan .. utan mig
På måndag blir men första tjänstdag med en annan utbildad.. i max 2 gånger sedan va de bara att vänta nervös .. de nervöst att vänta på  att få gå till sjukan för att göra kontrollen klarar jag den kan jag göra allt köra tåg, spårvagn, fartyg, flygplan NAsa raketer tillochmed.. så de e tuffa krav ..hoppas jag lever upp till kraven nu bara... Syftar på min otur.. :(
Men på Fredag ( om 1 vecka) är jag officiellt  Spårävägare på ringlinjen om allt går bra .. :D
Nu ska jag plugga lite till så allt sitter inför SKRIVNINGEN på Måndag eftermiddag

60talet is back!..Här är FAKTA vad Dagge kan utantill i huvudet :D

Nu blir de TEORI om Göteborgs Vagns historia.... osexiga sextitalet är tillbaka iallfall i Göteborg på spåren.. från Ringlinjen. Okej de vanliga pedalvagnarna som oftast är 2 i hopkopplade med ett shcarfenkoppel kallas för M28-29. som går fortfarande i ordinarie trafik. Men ringlinjen en organisation som bevarar spårvagnarna har riktigt gammal den äldsta är från 1800-talet som är en vagn som drogs av hästar.. sen 1902 kom den första el-driva vagnen som rullar 108 år senare rullar fortfarande varje dag under sommardagarna, detta är dock den minsta vagnen som tar minst passagerare, men har till kopplad släpvagn som tar ca:20 pers.
Alla vet ju nu att jag utbildas till konduktör här och ska veta de mesta om vagnarna och hela Göteborg i sig. som tur e gör jag de men allt vet jag inte.. sedan i Tisdags har utbildningen på gått där får man sitta å plugga praktiskt genom att bara läsa tillsammans med 2 st andra utbildare sen i mitten efter 2-3 timmar gör man de praktiska går ut och går igenom vagnarna, man ska provsitta, provbromsa,  veta hur å var man plingar ( ger utsignal) vet hur man öppnar dörrar ( gäller bara M23orna, M25 orna har ingen konduktör utan endast förare) Där sitter man längst bak och styr bak& mitt dörrarna inklusive att ge klarsignal åt förarn via sk. Morse signaler ( endast på M23). Framdörren öppnas av förarn. För alla vagnar utom M23, M25 så gäller... : Ett pling innebär stop på nästa hållplats, 2 pling innebär klart att köra, 3 pling innebär avbryt klarsignalen & stanna vagnen. 5 eller mera pling NÖDSTOP, stanna vagnen och ta reda på felet. På de äldre vagnarna än mustangerna ( M23) så finns modellerna MB01 ( Långedragsvagnen) M1, M4, M5, M8 , M30 ( partyvagnen).
När de gäller för konduktören att köra vagnen vilket itne har hans uppgift kan han ha möjlighet att hjälpa till vid Rangering ( kopplaihop , backa ut flytta vagnar inom Vagn halls området) .. Sen har kondutören än stor makt över vagnen med ibland i rejäla backar och i Chalmers tunneln ska Kond. bromsa vagnen där bak med en annan version av en typ av skenbroms, genom att öppna en spärr vid fötterna sedan vrida ratten moturs så bromsar man vagnen lätt för att nödbromsa varvar men med minst 2 varv till de tar stop. Bromsen bedrivs ganska omodernt med en vanligt kedja faktiskt som sitter under vagnen, den sk. plattformen. annars finns 2 stift( runda pedaler på vardera sida som här nödbroms och sandning) .. Nu orkar ja gitne skriva mera för jag har ont i fingarna å skka plugga vidare tills imon sen på måndag blir de provtjänstgöring och Skrivning ( prov) klarar jag de + hälsokontrollen på torsdag nästa vecka e jag oficcielt konduktör på ringlinjen.. min framtid börjar HÄR & nu! NU gör jag vad som hälst, hur knäppa saker som helt....  för jag e så himla glad att jag e "räls-bunden" nu på riktigt..( måste fixa provet nu fan.. :P )   Hehe...

Om du är j---a smart så vet du väl hur...man gör...[hård humor]

Visste du att alla är bra.. jo för --- alla e bra på nåt... Du e bra på att ........ja de du gör å jag e bra på de mesta utom att spela fotboll för jag e grymt bra på att göra mål... sjävlmål..... HAHA.. liten fail där...Jag vet jag e en dum j---a idiot som e smart och alltid e full och kan 5+5 i huvudet som e .. va de 11? jaha 10.. sa du .. jag va nära missade me ett nummer... 

Vet du va ok betyder.. du tänker.. HALLÅ tror Dagge att ja e helt borta eller..... svar ja ok betyder inte okej utan otroligt kanon så säger nån så här hur hade du de i gå kväll och nån svara ok... du vet du personen hade de helt kanon bra... HAHAAHAHA .. ni fattar.... allt jag skrev e bara lite humor... hård humor inte de här mjuka humorn..
Hehe asså jag e inte helt pantad ja ge smartare än va DU tror.. jo jag e seriös...Exempel... MVG i Trafikkunskap... vad fan e asfalt gjort av: Bergsolja å granit.. DU tänker : ÖÖÖÖÖ Shit study eller vad??
Ska va dra en till...  G i idrott.... Hur 17 kunde jag få bara g ( de va mitt värsta ämne då...)jag kunde ju simma inte drunkna... jag kunde göra hoppa hopprep.. okaj kanske inte exakt så.. de tillhör tjejernas saker.. haha ...
En till.. varför ska de va svårt att förstå att i Göteborg har blåa spårvagnar inte lila.. vem har sagt de? En gubbe som va färgblind!!!!!! XD
Titta En till En groda utan ben FAN VA HOPPLÖST! XD

Ha de gött nu å njut a sommar lovet för halva sommarlovet har bränts bort.. inte regnet bort hehehehe..

Skog är fint men frågan är..

Japp som jag sa skogen å naturen e undbar & fin men frågan är vad skogsbor gör i stan.. dom ska inte va här med sina fordon iallafall speciellt inte traktorer.. ska ni som inte bor i GBG dvs skogsbor komma hit får ni ta bussen eller fixa en el, etanol, gas bil hit med er.. för Diesel har vi gott om liksom bensin.. haha
Men de finns undantag .... för å fjäska nu skriver jag TREVLIG SOMMAR å bada fin tå sola lungt annars får ni cancer om ni solar för hårt...   HDF ! :D

Vinna eller försvinna

Nu ska jag va seriös å inte hitta på nåt jag tänker inte säga nåt namn på en digital offentlig plats som denna haha .. tvärbra eller?

Jag är glad över att jag lyckades fixa ihop en kompis med en tjej genom att vara hans ehm.. va kallas de?? kärleksexpert eller nåt sånt typ asså hur han ska prata säga å göra...detta va när han pratade med hon via msn.. Så jag tipsar här på bloggen om de med eftersom de verkade fungera!  Så får de den du gillar att gilla dig! kom ihåg att kärleken är blind.. hahaha..
1: Ta reda på om den du gillar har samma intressen de brukar va regel no:1 ( eller2)..i så fall ser de bra ut...
2: När ni pratar oftast via msn använd orden som puss, kram saknar dig, hjärtan osv.. men gå inte hastigt med " hårdare ord".
3: Nu borde du veta den du gillars namn..  och säg att de är vackert eftersom de är de så klart!
4: Hur är personen på riktigt har ni tjötat ett fint tag via Internet
5: Nu om ni träffats e de dax å fjäska lite resten sköter sig själv..... PS gå inte för snabbt nu med du vet VAD!!!
De va typ så här jag sa till han hur man fixar en tjej.. om du nu som läs detta e en tjej gör du om ordet till en kille... Lycka till!
MVH: Dagge som vet ALLT men inget om hat eller ilska.. eller hur man kör en pansarvagn eller hur man gör en tandställning... men...
för att visa att jag har humor ska ja köra en kort stand up sak:
Har ni tänkt på att vi i väst e bäst och har Way Out West? inte vi har även VG i allt.... VG-regionen ( västra Götealand Regionen XD..

RSS 2.0