60talet is back!..Här är FAKTA vad Dagge kan utantill i huvudet :D

Nu blir de TEORI om Göteborgs Vagns historia.... osexiga sextitalet är tillbaka iallfall i Göteborg på spåren.. från Ringlinjen. Okej de vanliga pedalvagnarna som oftast är 2 i hopkopplade med ett shcarfenkoppel kallas för M28-29. som går fortfarande i ordinarie trafik. Men ringlinjen en organisation som bevarar spårvagnarna har riktigt gammal den äldsta är från 1800-talet som är en vagn som drogs av hästar.. sen 1902 kom den första el-driva vagnen som rullar 108 år senare rullar fortfarande varje dag under sommardagarna, detta är dock den minsta vagnen som tar minst passagerare, men har till kopplad släpvagn som tar ca:20 pers.
Alla vet ju nu att jag utbildas till konduktör här och ska veta de mesta om vagnarna och hela Göteborg i sig. som tur e gör jag de men allt vet jag inte.. sedan i Tisdags har utbildningen på gått där får man sitta å plugga praktiskt genom att bara läsa tillsammans med 2 st andra utbildare sen i mitten efter 2-3 timmar gör man de praktiska går ut och går igenom vagnarna, man ska provsitta, provbromsa,  veta hur å var man plingar ( ger utsignal) vet hur man öppnar dörrar ( gäller bara M23orna, M25 orna har ingen konduktör utan endast förare) Där sitter man längst bak och styr bak& mitt dörrarna inklusive att ge klarsignal åt förarn via sk. Morse signaler ( endast på M23). Framdörren öppnas av förarn. För alla vagnar utom M23, M25 så gäller... : Ett pling innebär stop på nästa hållplats, 2 pling innebär klart att köra, 3 pling innebär avbryt klarsignalen & stanna vagnen. 5 eller mera pling NÖDSTOP, stanna vagnen och ta reda på felet. På de äldre vagnarna än mustangerna ( M23) så finns modellerna MB01 ( Långedragsvagnen) M1, M4, M5, M8 , M30 ( partyvagnen).
När de gäller för konduktören att köra vagnen vilket itne har hans uppgift kan han ha möjlighet att hjälpa till vid Rangering ( kopplaihop , backa ut flytta vagnar inom Vagn halls området) .. Sen har kondutören än stor makt över vagnen med ibland i rejäla backar och i Chalmers tunneln ska Kond. bromsa vagnen där bak med en annan version av en typ av skenbroms, genom att öppna en spärr vid fötterna sedan vrida ratten moturs så bromsar man vagnen lätt för att nödbromsa varvar men med minst 2 varv till de tar stop. Bromsen bedrivs ganska omodernt med en vanligt kedja faktiskt som sitter under vagnen, den sk. plattformen. annars finns 2 stift( runda pedaler på vardera sida som här nödbroms och sandning) .. Nu orkar ja gitne skriva mera för jag har ont i fingarna å skka plugga vidare tills imon sen på måndag blir de provtjänstgöring och Skrivning ( prov) klarar jag de + hälsokontrollen på torsdag nästa vecka e jag oficcielt konduktör på ringlinjen.. min framtid börjar HÄR & nu! NU gör jag vad som hälst, hur knäppa saker som helt....  för jag e så himla glad att jag e "räls-bunden" nu på riktigt..( måste fixa provet nu fan.. :P )   Hehe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0