Är de så popis? OK! Mera om FAKTAdel:2

Igår blev de väldigt mkt skrivande som 60 talets och om spårvagnarna och de verka vara intressant 22 visningar under gå dagen.. ok .. ganska lite egentligen men bättre än 0.
Så jag tänkte köra på med mera nu.. idag har jag ytterligare haft en praktik och en teorilektion på RL.
Alla växlar är hyfsat gamla och lite rostiga... de flesta kommer från ett tyska fabrikat och man växlar med hjälp av vagnens " kom-fram-system" magnet, Komfram är de systemet som sköter växlarna och sån under vagnen finsn en svart platta lite extra nedsänkt från platsformen som skickar data till växeln eller signalen då förarn passerat mark detektorn. Sen finns de just nu 2 så kallade fjäderväxlar i GBG som sitter i Gårda precis när man kommer från huvudleden : Mellan Svinglen & Ullevi så kör man in i mitten på Triangel infarten.. första växlaen efter att de börjat svänga med 45grader så kommer en till som är ställs så som man ska köra för att komma till högertrafik när man ska mot vagnhallen. När man ska åt andra hållet så måste man spetta å hålla kvar spettet annars åker växlen tillbax. Sen finns de riktgit dåliga växlar som är livsfarliga att växla, jag själv fick känna på de och jag blev svart nästan. Den så kallade svartväxlen på spår4-5 till gamla Gårdahalen ( RL. lokalerna) den är otroliga trög och inneghåller ofta blött vatten å nör jag fick till den sa de smack sen splash så jag va svart.. .GS-läran skratta å sa: Vänj dig haha.. , själv skratta jag me jag kände mig som en riktigt spårvägare.. efter att ha prövat växla hjälpte vi en övningsvagn M29 från GS att komma in till RTX hallen.
Så efter 20 spettningar va de utlärt å klart... sen va de vagnarna som gällde .. under där visade han motor, kompressorn,  kedjebeomsen ( kättingbromsen) , strömstyrkan  mm. Allt under vagnen sen när man gick upp luktade man gamal spårvagnsmotor vilket jag tyckte lukta gott, sen va de kopplingen av ett Albert koppel de vanliga kopplet med 2 hål ovan ( inte de M25, M28, M29 har de är ett schalbergskoppel) Sen va de dax att drigigera vagnen via förarn men gjorde teckan backa sakta stop rulla fram gå ner i fart bromsa.. Stanna.. sen får man trycke i hopp kopplet i mitten sen in med 2gjutjärnssprintar sen va de kablarna , i men alla 3 kablar, en kabel va för skenbromsen andra vad för belysning och värme den 3dje va för vanliga bromsarna och 24-volts spänningen så radio, lampor mm fungerar. Sen när de va ihop kopplat åkte M5an med släpvagn 206 iväg mot stan .. utan mig
På måndag blir men första tjänstdag med en annan utbildad.. i max 2 gånger sedan va de bara att vänta nervös .. de nervöst att vänta på  att få gå till sjukan för att göra kontrollen klarar jag den kan jag göra allt köra tåg, spårvagn, fartyg, flygplan NAsa raketer tillochmed.. så de e tuffa krav ..hoppas jag lever upp till kraven nu bara... Syftar på min otur.. :(
Men på Fredag ( om 1 vecka) är jag officiellt  Spårävägare på ringlinjen om allt går bra .. :D
Nu ska jag plugga lite till så allt sitter inför SKRIVNINGEN på Måndag eftermiddag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0