Föraren dog i farten & jag fick nödbromsa vagnen!

Sjukt coolt jag har gjort nåt du aldrig garanterat har gjort dragit i nödbromsen ( de röda handtaget) på en spårvagn, som konduktör ska man veta vad som händer: full mekanisk broms,Skenbroms, sand, strömmen till motorerna bryts det är de som händer sen fick vi göra något mera coolt... vi gjorde ett fejkat strömstop i Chalmerstunneln.. ca 500 meter in inget fick va tänkt inte äns kupebelysningen allt va svart man fick gå ut i den 0 gradiga tunneln och leta sig fram till en liten gul lampa som lyser där man stoppar in en nyckel där man sedan öppnar nöddörren och kan gå ut via en gångtunnel. Där inne va de kallt och skönt.. vägarna va fuktiga och dr droppa grundvatten..  nice.. å skönt ..
RUBRIKENS INNEHÅLL: Sen va de momentet: Olyckan är framme! Vi kör i en 35-40 km i timmen föraren för hjärtstillestånd.. vagnen rullar i 35-40 okontrollerat jag springer snabbt fram innan spåret tar slut... förarn e död.. gör ingen ting... jag drar i nödbromsen sedan drar åt handbromsen sen ett IL samtal via komradion genom att trycka en siffra ( av säkerhetsskäl får jag inte säga vilken siffra de e) TLI är samma som akutjour för Spårvagnarna) De svarar en sekund efter jag meddelar: Ringlinjen vagn 208, omlopp 250 på Åvägen, förararen har kollapsat vi behöver ambulans snabbt och en GS-bil med blåljus! TLI Svarar: Tli här, vi skickar ut en ambulans från Östra och 2 GS- bilar med blåljus de är redan på väg mot dig, klart slut!.. Så fungerar ett IL samtal snabbt och kort....Detta var bara en övning som TLI kände till och inga GS-bilar skickades ut, föraren låtsas dog så jag fick ta över vagnen .. och jag klarade mig utan att använda skebromsen utan med den så kallade kätting-bromsen.. ( Handbromsen, 10-20varv! snabbt) Så hande jag inte bromsat eller agerat hade M23an & MB01 ( långedragsvagnen) spårat ur å ramat nybyggda lägenheter så allt va in-princip på riktigt bara att jag visste att föraren skulle " dö"..  Nåt  mera kul som har hänt..vi har åkte runt lite över allt och kollat in rastplatserna fr förarna ( de blå små husen i vändslingorna), sen har jag dirigerat vagnar liksom back, kör framstanna.. osv.. även vid rangering ( kör inne i vagnhall, bangård) ..
bilden är på mig utklädd i de kläder jag tjänstgör med har e bilden, timmar innan olyckan
Timmarna innan olyckan....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0